Nové Porsche 911 GT3 pre rok 2010
Nové Porsche 911 GT3 pre rok 2010Rozruch, ktorý automobilka Porsche vyvolala uvedením svojho historicky prvého naftového vozidla, do istej miery zatienil inú stuttgartskú novinku - novú generáciu rýdzo športového modelu 911 GT3. Bola by však rozhodne škoda "prehliadnuť" vynovené automobilové eso formátu 911 GT3, zvlášť ak jeho generačnú výmenu charakterizuje výrobca slovami: „silnejšia, rýchlejšia, či kultivovanejšia“. Ako najsilnejšie Porsche s atmosféricky plneným motorom si GT3-ka buduje renomé aj ako základ ostrých súťažných špeciálov v dobre známom seriáli Porsche Supercup. To samozrejme prináša isté špecifiká, ktoré je stuttgartský výrobca nútený pri vývoji zohľadňovať - model 911 GT3 jednoducho musí byť schopný presadiť sa nielen na bežných cestách, ale aj na náročných pretekárskych okruhoch. Novinka si však opäť trúfa posunúť latku dynamiky a výkonu na novú úroveň, k čomu ju oprávňujú práve dlhodobo zbierané skúsenosti predchodcu.Nové Porsche 911 GT3 ctí tradície, takže pod jeho krátkou zadnou kapotou má svoje miesto legendárny, atmosféricky plnený, šesťvalcový motor typu boxer. V porovnaní s predchádzajúcou verziou GT3 však agregát získal 200 centimetrov kubických k dobru a jeho aktuálny zdvihový objem tak dosahuje hodnotu 3,8 litra. Nárast zdvihového objemu sa premietol do zlepšených parametrov výkonu, aktuálne Porsche 911 GT3 produkuje 320 kW (435 k), čo predstavuje generačný skok plus 20 konských síl. Treba však uviesť, že výsledkom modernizácie nie sú len "väčšie svaly", v Stuttgarte popracovali aj na technológii, takže šesťvalec dokáže rozdávať svoje sily efektívnejšie a kultivovanejšie. Zásluhu na tom má predovšetkým prepracovaný manažment ventilového rozvodu, známy ako Porsche VarioCam, ktorý práve v novej 911 GT3 po prvý krát riadi časovanie nielen na strane sacích, ale aj výfukových ventilov. Jedným z "hmatateľných" účinkov moderného riadiaceho systému je zlepšenie priebehu krútiaceho momentu s dôrazom na stredné pásmo otáčok, čo z novej GT3-ky robí oveľa použiteľnejší automobil pre bežnú civilnú premávku. Novinkou z úplne opačnej strany spektra jazdného prejavu je modifikovaný stabilizačný systém Porsche Stability Management (PSM), pre model 911 GT3 vyvinutý so špeciálnou športovou charakteristikou. Stuttgartská alternatíva populárnejšieho ESP prináša premiérovo možnosť deaktivovať kontrolu stability a trakčnú kontrolu v samostatných krokoch. Vďaka tomu môže dostatočne odvážny vodič "ochutnať" potenciál auta v tej najčistejšej (rozumej najagresívnejšej) forme, to znamená bez zásahov elektroniky, prípadne len so samostatne funkčným stabilizačným asistentom, resp. optimalizáciou prenosu výkonu na kolesá. Navyše, v najnovšom prevedení sa funkcia elektronických asistentov v extrémnych jazdných podmienkach automaticky neobnoví, "záchrannú brzdu" musí vodič jednoducho zatiahnuť sám - manuálnym stlačením príslušného ovládacieho tlačidla. Porsche tak nepriamo profiluje novú GT3-ku ako model pre skutočne náročných, či lepšie povedané primerane skúsených jazdcov. Zodpovedajú tomu aj dosahované dynamické parametre, maximálna rýchlosť na úrovni 312 km/h a zrýchlenie 0 – 100 km/h s hodnotou 4,1 sekundy. O schopnostiach auta vypovedá mnohé aj údaj o zrýchlení z pokoja na rýchlosť 160 km/h, ktoré zvládne za impozantných 8,2 sekundy. Stuttgartské kupé s prívlastkom GT3 je však rovnako dobre vybavené aj pre účely „krotenia“ rozvášnených dynamických prejavov. Brzdový systém je v porovnaní s predchodcom výkonnejší, ľahší, s lepšou účinnosťou chladenia. Aj v novej generácii bude voliteľne k dispozícii špičkové prevedenie keramického brzdového systému Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) s extrémnou odolnosťou proti únave vplyvom prehrievania. Skutočný pokrok smerom k ešte všestrannejšiemu charakteru nového Porsche 911 GT3 predstavuje inovatívny systém Porsche Active Drivetrain Mount (PADM), voľne preložené ako „aktívne uloženie pohonného ústrojenstva“. Táto sofistikovaná technológia umožňuje meniť charakteristiku uloženia motora vzhľadom k aktuálnym jazdným podmienkam. Pri kultivovanej jazde v bežnej premávke sa prejav motora z hľadiska prenosu síl a vibrácií v podstate nelíši od „bežných“ vozidiel, pri razantnom štýle jazdy však systém PADM zareaguje fixáciou pružných bodov tak, aby bol v maximálnej miere eliminovaný negatívny vplyv obrovských síl od pohonného ústrojenstva, napríklad pri agresívnom prejazde zákrut. Výsledkom je unikátna schopnosť meniť charakter jazdného prejavu vozidla od uhladeného komfortu až po nekompromisnú tvrdosť s trakčným potenciálom blížiacim sa pretekárskemu špeciálu vždy, keď to situácia vyžaduje. Podobným spôsobom pracuje aj aktívny podvozok Porsche Active Suspension Management (PASM), v tomto prípade je však na vodičovi, aby manuálne aktivoval špeciálny režim „Sport“, prostredníctvom tlačidla na centrálnej ovládacej konzole. Výsadou novej generácie 911 GT3 je voliteľný systém na manuálnu korekciu svetlej výšky vozidla o 30 mm nahor, ako ideálne riešenie pre prejazdy spomaľovacích retardérov v mestských zónach, či v podzemných garážach. Nové Porsche 911 GT3 absolvovalo výstavnú premiéru na marcovom autosalóne v Ženeve, pričom začiatok predaja je plánovaný na niektorý z tohtoročných jesenných mesiacov. Základná predajná cena pre európske trhy je stanovená na 98100 Eur. www.autoindex.sk Videoprezentácia Fotogaléria ( kliknite pre zväčšenie ) |